Kyvyt ja mekaniikat


Loitsut ja muut kyvyt

Kun hahmo haluaa käyttää loitsua tai kykyä, pelaajan pitää napsauttaa sormiaan (tai taputtaa käsiään) ja sanoa kykyyn kuuluvat sanat painokkaasti, niin että muut pelaajat tietävät miten toimia. Toisin sanoen, kun joku napsauttaa tai taputtaa ja antaa sen perään jonkin peliohjeen, tätä pitää noudattaa. (Älkää siis napsutelko valtoimenaan vain huvin vuoksi.)

Taistelu

Jos homma menee tappeluksi, taistelijat pelaavat Kivi-Paperi-Sakset. Verratkaa tappelukykyä: jos toinen osapuoli on parempi taistelemaan, hän voittaa myös tasapelit. Häviäjä menettää kestopisteen. Normaalilla hahmolla on 1 kestopiste, paremmilla taistelijoilla (ja peikoilla) enemmän. Kaikki kestopisteensä menettänyt hahmo menettää kaikki kykynsä, kunnes pääsee virvoittumaan. Hävinnyt hahmo joutuu myös myöntymään voittajan vaatimuksiin (esim. “Me otetaan toi sun taikahyppykeppi!” tai “Kerro minne sä piilotit ne kävyt!”). Taistelua sopii elävöittää karikatyyrisillä ohilyönneillä ja “POW!”-tyylisillä huudahduksilla.

Virvoitus

Kaikkia kykyjä ja loitsuja pystyy käyttämään vain kerran - kunnes pääsee virvoittumaan. Hahmon kyvyt ja kestopisteet palautuvat, kun hän saa istua tovin rauhallisessa paikassa ja joku muu tarjoaa hänelle ruokaa tai juomaa. (Ruokaa voi toki pyytääkin… mutta silloin kyseessä on palvelus, ja hahmo on velkaa vastapalveluksen - niinpä keijut yrittävät yleensä välttää tätä!)

Taidot

Tappelu: Hahmolla on ylimääräinen kestopiste, ja hän voittaa huonommat taistelijat myös tasapelissä. Tappelun mestarilla on toinenkin ylimääräinen piste, ja hän on vieläkin parempi taistelija.

Varkailu: Pelaaja voi anastaa peliin liittyviä esineitä muilta hahmoilta. Pelaaja napsauttaa sormiaan ja sanoo: “Näpistän sinulta (esineen x).” Jos kohteella ei olekaan kyseistä esinettä - tai kohde on varas itsekin - varas jää kiinni yrityksestä! Varkailun mestarin ei tarvitse nimetä esinettä, eikä hän jää kiinni edes toisille varkaille. Hän voi näpistää vain “jotain”. Lisäksi mestari saattaa päästä paikkoihin, joihin muut eivät...

Viehätys: Hahmo on kokenut viettelijä ja mielistelijä, ja ohjailee muita helposti - ja tietää heistä tietysti mehukkaita juoruja. Esitettyään jonkin (etäisesti kohtuullisen) toiveen tai pyynnön toiselle hahmolle, pelaaja voi napsauttaa sormiaan ja sanoa: “Teethän sen, minun vuokseni?” Kunhan ehdotus ei ole täysin pöyristyttävä, kohteen on suostuttava - paitsi jos hän taitaa Viehätyksen itsekin yhtä hyvin. Viehätyksen mestari voi kohdistaa pyyntönsä useille hahmoille samaan aikaan, ja tietää muiden synkkiäkin salaisuuksia.

Perinteet ja legendat: Hahmo on kerännyt paljon tietoa keijujen tarinoista, ja se tieto on valtaa. Pelaaja saa etukäteen tietoa mysteereistä, taikaesineistä ja keijuväkeä sitovista laeista. Perinteiden mestari tietää unohtuneitakin sopimuksia, ja monia hyödyllisiä porsaanreikiä nykyisiin.

Taikuus: Hahmo osaa tehdä loitsuja. Pelaaja napsauttaa sormiaan ja sanoo “Lumous!” ja kertoo mitä loitsu tekee. Taikuuden mestari tuntee useampia ja voimakkaampia lumouksia.

Lajien kyvyt

Tontut osaavat muuttua näkymättömäksi. Pelaaja napsauttaa sormiaan ja sanoo: “Katoan näkyvistä!” Näkymättömyys lakkaa muutaman minuutin kuluttua, tai jos hahmo tekee itsensä tiettäväksi.

Keijukaiset ovat niin nopeita, että voivat onnistua livahtamaan mistä tahansa pinteestä. Pelaaja napsauttaa sormiaan ja sanoo: “Lennän karkuun!” Keijukaista ei voi silloin ottaa kiinni tai estää lähtemästä.

Peikot ovat sitkeitä, ja pystyvät vastustamaan lumouksia. Peikkohahmoilla on ylimääräinen kestopiste. Lumouksen kohteeksi joutuessaan pelaaja voi napsauttaa sormiaan ja todeta: “Lumouksesi ei tepsi minuun!”

Haltijat pystyvät voimakkaaseen luonnonvoimien hallintaan, jos vain ovat omalla alueellaan. Hahmonsa elementtiin tai kotiin kosketuksissa oleva pelaaja voi sormia napsauttamalla tehdä voimallisiakin temppuja.

Eläinväellä on terävät aistit, joiden avulla he huomaavat asioita muita helpommin. Eläinhahmon pelaaja saa vihjeitä piilossa olevien esineiden etsimiseen. Lisäksi eläinhahmo vaistoaa näkymättömän hahmon läsnäolon, vaikkei tätä suoraan näekään.